torsdag den 7. juni 2012

Las Alpujarras og grotten i Nerja

Første stop på turen videre var Las Alpujarra som vi missede da vi var afsted sidst, da Ida var for syg til gåtur i bjergene. Vi brugte det meste af en dag på at køre fra La Marina og til Orgiva. Turen til Orgiva var så fin af små snoede landeveje igennem de små landsbyer. Der er ikke så mange turister der tager den lille snoede vej sydfra, det var ret tydeligt, den var smal og humblet, men udsigten var fantastisk. Vi fik de flotteste kig på de omkringliggende bjerge og på de højeste lå der stadig sne på toppen. Las Alpujarras er en kæde af dale og bakker på den sydlige kant af Sierra Nevada bjergkæden, og mange steder er man faktisk ikke ret langt fra kysten. Nogle dale er rigtig frodige dels pga regn men også pga opdæmmet vand fra bjergene. Vi så rigtig mange mandeltræer...eller vi fandt ud af det var mandeltræer efter at vi googlede det...det viser sig faktisk at Spanien er den 3 største producent af mandler ;0)
I Orgiva fandt vi en campingplads og fik pustet ud efter den lange køretur. De havde nogle høns på campingpladsen som ungerne var meget betaget af og de nåede også en tur i poolen inden sengetid. Den skrider for os, den sengetid, det er sjældent at ungerne sover inden 10, så det giver nogle sene morgener og lige i underkanten af søvn til lille Ida...især de dage hvor vi ikke kører og hun kan nappe sig en morfar i autostolen.
Dagen efter gik turen til Pampaniera den nederste af 3 hvide byer i bjergene som vi ville gå imellem. Planen var at parkere autocamperen ved den nederste by og tage bussen op til den øverste by og derefter gå tilbage til bilen. Capileira, Bubion og Pampaniera er forbundet med en sti, så man kan gå imellem byerne i smukt terræn i stedet for langs landevejen. Pampaniera var en rigtig fin by, heldigvis var der en parkeringsplads hvor vi kunne mosle den store camper ind, hvilket bestemt ikke er nemt i de her små bjergbyer. På turistkontoret kune vi få en busplan, og vi havde en lille time inden bussen skulle komme forbi, så vi kiggede lidt på byen og var inde hos den lokale bager og købe brød og pølse, så vi lige kunne få en hurtig snack inden vi skulle ud og gå. Bagerbutikken bar så hyggelig med skinker hængende ned fra loftet, stor tønder på gulvet med vin og olivenolier, hvor de lokaler kvinder kom og fik fyldt i deres egne plastik dunke, og masser af krukker med alskens lækkerier på hylderne. Vi fandt et lille torv hvor vi kunne sidde på trappetrinnet og spise vores lækkerier og gik derefter ned til hovedvejen hvor bussen skulle komme forbi. Da vi havde ventet i fyrre minutter var vi ved at opgive håbet om en bus, og var faktisk på vej tilbage til camperen, da den endelig kom og vi galoperede afsted for at nå at komme med. Busturen op til Capileira tog kun et kvarter, så var vi oppe og klar til vores gåtur. Vi fandt stien bag byens park og startede turen ned imod Bubion. Det var en smal sti og nogle steder var der ret stejlt, men ungerne klarede det flot og vi havde en fin udsigt tilbage op på Capileira med de sneklædte bjerge i baggrunden. I Bubion holdt vi en pause på torvet ved kirken. Vi fik en sodavand og lidt guf og nød den fine udsigt. Bubion var rigtig fin, masser af hvide huse, hulter til bulter i ægte Kardemomme by stil som de gamle byer oftest er hernede. Desværre faldt Ida i en af de smalle kuperede gader og slog hul på hagen, læben albuen og begge knæ...stakkels lille pus, og velforberedte som vi er havde vi ikke engang en vådserviet og tørre de små sår med. Vi skyldede min ene sok i koldt vand og fik standset blødningen på den lille læbe og vasket det værste blod af. Ida tog det pænt, selvom de sved sårene. Da hun lige havde sundet sig lidt gik vi videre ned af bjerget i mod Pampaniera hvor vi havde parkeret camperen. Ida måtte bæres noget af vejen, hun var træt i de små ben....men sikken udsigt! I Pampaniera fik vi os lidt koldt til ganen på en cafe og var også en tur på chokoladefabrik og købe chokolade og lækker is til at køle Idas tykke læbe med....ja vi andre fik også is ;0) vi sluttede en fantastisk dag af med at køre ned til kysten og finde en campingplads...Don Cactus hvor vi grillede og hyggede os.
Dagen efter gik turen videre til Nerja, ja vi kom ikke helt så tidligt afsted som vi havde planer om....camperen bar fuld af lilla frugter fra de træer som var på campingpladsen, så den skulle vi lige have vasket først.
I Nerja skulle vi se grotterne, som ved et tilfælde blev fundet af en gruppe drenge i 1959. Malthe havde glædet sig vildt meget til at se grotterne og havde en forestilling om at der var mørkt og smalt og vi skulle gå med lommelygter, men sådan var det ikke helt... Grotten var en drypstensgrotte og imponerende stor....der var kun en trediedel af den der var åben for turister. Nede i grotten var der en scene vor de havde musikkoncerter og vist også ballet....der må være en fantastisk akustik sådan et sted. Vi var alle meget imponerede af hvor dyb grotten var og de flotte stalakitter og stalakmitter som havde forskellige farver og former.
Efter grotten bar vi ude og handle stort ind, vi manglede nærmest alt, når man ikke engang kan koge en gryde spaghetti, så er den ikke god længere. Vi handlede ved Torre del mar og tossede rundt efter en campingplads og endte tilbage i Torre del mar, efter at have været i Torremolinos og vende......det gør vi så ikke igen, altså glemmer at taste adressen på den valgte campingplads ind i gps'en og så bare regne med at vi kan huske hvad vi kører efter.
Vi fik grillet burgere på campingpladsen og ungerne fik en tur i poolen, selvom vi kom senere end vi havde regnet med.
Dagen efter var hviledag, med hygge, pooltur og dejlig mad....det er så dejligt med hviledage når vi rejser som vi gør....det er faktisk hårdt at flytte sig og opleve noget nyt næsten hverdag, lyder som et luksusproblem, men sådan er det. Ungerne fik også lavet lidt lektier og Malthe fik sin elskede Mary med til poolen, han har været helt nervøs for, om han overhovedet fik lov til at sejle i hende.