tirsdag den 12. juni 2012

Gibraltar

Gibraltar er en engelsk koloni, og har været det siden 1700 tallet. Gibraltar har været en vigtig militær base for englænderne, da det er ind og udgang til middelhavet. Den har sin egen lufthavn, med indflyvning over havet, og man krydser landingsbanen når man skal fra grænsen og ind i byen.
Vi parkerede autocamperen på den spanske side og gik igennem tolden til Gibraltar, det var vi glade for, for der var ret lang kø. På Gibraltar siden tog vi en bus ind i byen, og krydsede også den famøse landingsbane. Jesper havde glædet sig til at vi skulle have fish and chips, så det startede vi med, inden dagens program for alvor gik løs. Vi fandt et fint torv, hvor de serverede fish and chips, der var rigtig mange mennesker i gaderne og mange var iklædt tøj med Union Jack, eller i blå/rød/hvide farver....det viste sig at de fejrede Dronning Elisabeths jubilæum, og havde fejret hende det meste af en uge....der var boder og musik i gaderne, rigtig hyggeligt. Vi gik lidt rundt og kiggede på byen, og så da også en engelsk telefonboks, et par "Bobbyer", en engelsk postkasse, og mange flotte gamle bygninger i kolonistil. Der var rigtig hyggeligt, smalle gader og blomster kasser, mindede meget om de spanske byer vi har set, og alligevel ikke. Der var tydelige spor af stedets militære historie alle steder. Vi bevægede os op imod the Rock en stor klippe, som fylder det meste af Gibraltar. Her skulle vi med cablecar op og se de famøse aber og forhåbentlig få et glimt af Afrika på den anden side. Ungerne syntes det var vildt spændende at skulle køre med cable car og bar også spændte på aberne, som jo er de eneste vildt levende aber i Europa. Aberne var også det første vi så, da vi steg af på toppen. De var tydeligvis vant til mennesker og man kunne komme ret tæt på. Vi gik en tur rundt på toppen af the Rock og nød den smukke udsigt og de mange aber. Vi så også en måge med unger, som sad og ventede på at hendes makker skulle komme med mad til de små. På Gibraltar er turisme den vigtigste indtægtskilde, og det er man ikke i tvivl om med de priser de holder sig. Vi måtte slippe 30€ for is og sodavand til helei banden, så var det vist også betalt ! Da vi sent på eftermiddagen var tilbage i camperen kørte vi tilbage imod Tarifa og fandt en campingplads.